1 Ağustos 2007 Çarşamba

6.1. Kafiye Örgüsü

1.1. Kafiye Örgüsü

Şarkılardaki kafiye örgülerini gösteren tablo aşağıdadır:

17.yy

18.yy

19.yy

Toplam

Oran %

aa bbba ccca

1

0

0

1

0,50

aaxa bbba

6

129

22

157

78,39

aaxA bbbA

2

8

1

11

5,52

aAxA bbbA

0

9

0

9

4,52

aaxa bbbA cccA

0

1

0

1

0,50

AxxA bbbA

0

1

0

1

0,50

babA cccA

0

2

0

2

1

bAbA xxbA

1

0

0

1

0,50

bAbbbA cccA

0

1

0

1

0,50

bbba ccca

0

5

0

5

2,51

xAaA bbbA

0

1

0

1

0,50

xAxA bbbA

0

2

0

2

1

xaxa bbba

0

1

1

2

1

xAxA xaxa

1

0

0

1

0,50

xAxA bxbA

1

0

0

1

0,50

xxxa xxxa

1

0

0

1

0,50

AaaA bbbA

0

0

1

1

0,50

bbba aaaa ccca

0

0

1

1

0,50

Toplam

13

160

26

199

Tablo A 17-19.yüzyıl şarkılarına ait" kafiye örgüleri" tablosu

Şarkılara ait kafiye örgüsü grafiği aşağıdadır:

Grafik A 17-19.yüzyıllara ait bütün şarkıların genel "kafiye örgüsü" grafiği

Tablo ve grafikten şu sonuçları çıkarabiliriz: Şarkılarda en fazla kullanılmış olan kafiye örgüsü a a x a b b b a şeklindeki örgüdür. a a x A b b b A şeklindeki örgü ise bu şeklin mütekerrir örgüsü sayılabilir.

1.1.1. “aa bbba ccca” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar ve şiirler içindeki oranı % 0,05 olup yalnızca bir kere 17.yüzyılda Nakşî tarafından kullanılmıştır. Nakşî Dîvanı’nın hem matbu hem yazma nüshalarında aşağıdaki şekliyle geçen bu şiirin birinci bendi bir beyitten ibarettir. Bu beytin bir başka şaire ait olma ihtimali hatırdan uzak tutulmamalıdır. Örneği aşağıdadır:

Mefâc îlün Mefâc îlün Mefâc îlün Mefâc îlün

Belâ küncinde göz yaşın döküb giryân olan gelsün

Gam-ı dildâr u hasretle cigerler kan olan gelsün

Seher durmaz gözüm yaşı döker dildâr içün dâyim

Akar seller gibi çaglar döner ol dâr içün dâyim

Çeküb el gayrı sevdâdan visâl-i yâr içün dâyim

Düşüb pervâne-veş şem’a yanub biryân olan gelsün

Ferâgat eyler ‘âşıklar bu dünyânuñ safâsından

Belâsın ihtiyâr eyler elem çekmez cefâsından

O kim terk itdi dünyâyı geçüb nefsüñ hevâsından

Girüb bir köhne şâl içre bu gün ‘uryân olan gelsün

Geçerler baş u cânından anuñ yolında sâdıklar

Şehîd-i ‘aşk olan yirden ırak olur münâfıklar

Aña can virmedür kasdum kanı ol gerçek ‘âşıklar

Girüb meydân-ı ‘aşk içre şehâ kurbân olan gelsün

Uyanub hâb-ı gafletden olar kim oldılar bînâ

Görürler Hakk’ı her yerde hakîkat ey gül-i ra’nâ

Geçüb âhir bu benlikden vücûdın eyleyen ifnâ

Bekâ mülkinde ey zâhid odur sultân olan gelsün

Anlar ki dutdı destinden elest bezminde Mevlâ’sı

Anuñ ma’mûr olur ‘ömrün gerek dünyâ vü ‘ukbâsı

Hakâyık bahrinüñ Nakşî olubdur çün ki deryâsı

Bulub ol dürr-i yektâyı varub ‘ummân olan gelsün[1]

1.1.2. “aaxa bbba” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 78,39; bütün şiirler içindeki oranı % 8,36’dır. [2]

Yazan şairler şunlardır:

17.yüzyılda Es’ad-ı Bağdâdî (6).

18.yüzyılda Nâfiz (4), Fâzıl (5), Haşmet (1), Feyzî (2), Esîf (2), Fennî (3), Mahtûmî (28), Cesârî (64), Neş’et (1), Sâmî (1), Selâmî (2), Dürrî (1), Fıtnat (1), Gâlib (1), İlhâmî (12).

19.yüzyılda Türâbî (18), Aczî (1), Ahmed Râsim (1), İffet (1), Leylâ Hanım (1).

Grafiği aşağıdadır:

Grafik B 17-19.yüzyıl şarkılarına ait "aaxa bbba" kafiye düzeni grafiği

Örnek şiir aşağıdadır:

Murabba Şarkı

c ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilün

Ey cefâ-cû cevre mâ’il dil-rübâ küsdüm saña

Ey felek-meşreb hezârân-âşinâ küsdüm saña

Gördügi her yâd ile tarh-ı tekellüf eyleyen

Ehl-i dil kadrini bilmez bî-vefâ küsdüm saña

Öyle yıkduñ hâtırum ta’mîridür emr-i muhâl

Öyle dil-gîr eyledüñ kim i’tizâra yok mecâl

Beynümüz ıslahına dünyâda virme ihtimâl

İster olsun mahşer-i rûz-ı cezâ küsdüm saña

Var kimüñle ister iseñ ülfet it şimden gerû

Yetişür bu yolda gayrı dökdügümüz âb-ı rû

Azrâ’il olsa firâkuñ saña itmem ser-fürû

Hâsılı cânum iseñ itdüm fedâ küsdüm saña

Öyle mahzûnum ki olsa leyle-i Kadr-i sa’îd

Gelse bu esnâda eyyâm-ı mübârek rûz-ı ‘îd

Sîne-sâf olmak barışmak ben senüñle pek ba’îd

Haşre kaldı ba’d-ez-în bu mâcerâ küsdüm saña

Eyledüñ mi düşmene karşu bizi âhir fedâ

Dimedüñ mi geçmenem bi’llâhi senden Neş’etâ

Hâtıruñ hôş tut ki virmişdük kazâya biz rızâ

Mâ-hasal cümle kelâmum ben saña küsdüm saña[3]

1.1.3. “aaxA bbbA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 5,52; bütün şiirler içindeki oranı % 0,58’dir. [4]

Şu şairler yazmıştır:

17.yüzyılda Es’ad-ı Bağdâdî (1); Sabrî (1).

18.yüzyılda Nâfiz (2), İlhâmî (6).

19.yüzyılda Said (1).

Grafiği aşağıdadır:

Grafik C 17-19.yüzyıl şarkılarına ait "aaxA bbbA" kafiye düzeni grafiği

Örnek aşağıdadır:

Şarkî

Fec ilâtün Fec ilâtün Fec ilün

Behey âfet ne kıyâmetsin sen

‘Aşıkıñ cânına hasretsin sen

İşidirdim ki bir âfet var imiş

Şimdi bildim ki ne âfetsin sen

‘Afv idüb hüsnüñe kec bakdım ise

Seni sâ’irlere beñzetdim ise

Bilmeyib zerre kusûr itdim ise

Şimdi bildim ki ne âfetsin sen

Bilmedim zâtıñı ey nûr-ı emel

Zanniderdim ki beşerden evvel

Sen melek-tal’at imişsin a güzel

Şimdi bildim ki ne âfetsin sen

Seni tashîh idüb evvel ü âhir

Añladım hüsnüñi bâtın u zâhir

Ehl-i ‘aşka ne belâsın kâfir

Şimdi bildim ki ne âfetsin sen

Saña Fâzıl dahi dîvâne imiş

Hayli dem şem’iñe pervâne imiş

Sende bu cezbe-i zîbâ ne imiş

Şimdi bildim ki ne âfetsin sen[5]

1.1.4. “aAxA bbbA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 4,52; bütün şiirler içindeki oranı % 0,48’dir. Bütün örnekleri 18.yüzyılda yazılmıştır. [6] Yazan şairler şunlardır: Nâfiz (1), İlhâmî (8). Örnek şiir aşağıdadır:

Fec ilâtün Fec ilâtün Fec ilâtün Fec ilün

Rûyumuz döndi hazâna amân ey yâr meded

Kaddümüz döndi kemâna amân ey yâr meded

Çekmege bâr-ı gamı kalmadı hîc tâkatümüz

Kaddümüz döndi kemâna amân ey yâr meded

Niye müstagrak olub ol gül-i ter zer-bâfe

Şâl-ı cengâr yaraşmış hele semmûr-ı nâfe

Mushafa and vireyüm belki gelür insâfa

Kaddümüz döndi kemâna amân ey yâr meded

Her gice subha dek aglar göñül eyler zârî

Ah idüb da’vet ider gelse diyü dildârı

Def’ it ey şûh kerem eyle meded agyârı

Kaddümüz döndi kemâna amân ey yâr meded

İtme İlhâmî yeter gayrı bu âh u feryâd

Belki gül-gonce-i ümmîdini yâr ide küşâd

Ey meh-i mülk-i melâhat idegör ‘âşıka dâd

Kaddümüz döndi kemâna amân ey yâr meded[7]

1.1.5. “aaxa bbbA cccA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,05’tir. Tek örnek 18.yüzyılda İlhâmî tarafından yazılmıştır.

1.1.6. “AxxA bbbA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,05’tir. Tek örnek 18.yüzyılda Hâşim Baba tarafından yazılmıştır. Ancak Hâşim Baba’nın şiirleri içindeki tek örnek olması bakımından bu şiirin “xAxA bbbA” şeklindeki bir kafiye düzeninin sehven yazılmış biçimi kabul etmemiz daha doğru olabilir.

1.1.7. “babA cccA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 1; bütün şiirler içindeki oranı % 0,10’dur. Mevcut iki örnek 18.yüzyılda Fâzıl tarafından yazılmıştır.

Örnek şiir aşağıdadır:

Şarkî Berây-ı Zevk-ı Meh-tâb

Fec ilâtün Fec ilâtün Fec ilün

Nev-bahâr irdi safâ mevsimidir

Böyle demlerde nice hvâb idelim

Binelim kayıga sohbet demidir

Tâ-seher sâz ile meh-tâb idelim

Şevkile âb u hevâya uyalım

Vaktidir zevk u safâya toyalım

Ne Hisâr u ne Tarabya koyalım

Tâ-seher sâz ile meh-tâb idelim

Giceden nûş idelim sahbâyı

Atalım câma gam-ı ferdâyı

Virelim velveleye deryâyı

Tâ-seher sâz ile meh-tâb idelim

Ola kayıkda iki sâzende

Bir iki nagmesi hôş hvânende

Bir de ol şûh ile Fâzıl bende

Tâ-seher sâz ile meh-tâb idelim[8]

1.1.8. “bAbA xxbA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,05’tir. Tek örnek 17.yüzyılda Bahtî tarafından yazılmıştır. Örnek şiir aşağıdadır:

Mefâc îlün Mefâc îlün

Dayanub hüsnüñe cânum

Katı çok eyleme cevri

Muhibb-i sâdıkam cânum

Katı çok eyleme cevri

Neler çekdi bu Bahtî âh

Reh-i ‘aşkuñda bil anı

Meded gel derde dermânum

Katı çok eyleme cevri[9]

1.1.9. “bA bbbA cccA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,05’tir. Tek örnek 18.yüzyılda Müştak tarafından yazılmıştır. Bu kafiye örgüsünde ilk bölüm iki mısradan meydana gelmektedir. Ancak bu beytin şaire mi yoksa bir başka şaire ait olup olmadığını bilemiyoruz.

c ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilün

Biñ kadi bâlâ civân-ı meh-likâ

Sende olsun bende olmaz olmasun

İhtiyâr oldum eyâ kân-ı ‘atâ

Pîr-i fânîye mu’în olmak revâ

Ber-’asâ baña mücevher müttekâ

Sende olsun bende olmaz olmasun

Yüz mücevher hancer ü zerrîn kemer

Kabzesi elmâs tîg-ı mu’teber

Biñ tüfeng-endâm mu’allim pür-hüner

Sende olsun bende olmaz olmasun

Vahibü’l-ihsân hüdâvend-i ‘atâ

Vire nev-sikke zer hâlis saña

Bir iki yüz biñ kîse behr-i gazâ

Sende olsun bende olmaz olmasun

Ahsen-i ahlâk ile leyl ü nehâr

‘Abd-i memlûk oldı çün Müştâk-ı zâr

Bende-i ihsân-ı dil bî-ihtiyâr

Sende olsun bende olmaz olmasun[10]

1.1.10. “bbba ccca” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 2,51; bütün şiirler içindeki oranı % 0,26’dır. Bütün örnekler 18.yüzyıla aittir.

Yazan şairler şunlardır:

Mahtûmî (1), Neş’et (1), Esrâr Dede (1), İlhâmî (2).

Örnek:

Murabba Şarkî

Mefâc îlün Mefâc îlün Fac ûlün

Göñül pür-dâg-ı hasret sîne pür-hûn

Gözüm yaşı Kızılırmag u Ceyhûn

Perîşân hâtırum ‘âlem dîger-gûn

Harâb-ı derd ü gam vîrân-ı ‘aşkum

Derûnum mahşer-i sûr-ı nedâmet

Kopar âh u figânumla kıyâmet

Gelür mi âteş-i hicrâna tâkat

Cahîm-i firkata sûzân-ı ‘aşkum

Belâ vâdîlerinde şîr-i merdüm

Cefâ-keş ‘âşıkum ben ehl-i derdüm

Gam u mihnet-sipâhum şâh-ı ferdüm

Melâmet tahtına sultân-ı ‘aşkum

Sirişküm dâne dâne lü’lü’-i ter

Gözümde hûn-ı dil yâkût-ı ahmer

Nola Neş’et nisârum olsa gevher

Mahabbet kânıyum ‘ummân-ı ‘aşkum[11]

1.1.11. “xAaA bbbA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,05’tir. Tek örnek 18.yüzyılda İlhâmî tarafından yazılmıştır. İlk mısraın son kelimesinin farklı veya yanlış yazımı neticesinde ortaya çıkmış bir şekildir. Gerçekte “aAaA bbbA” kafiye örgüsünün bir örneği olmalıdır. Örnek şiir aşağıdadır:

c ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilün

El-amân dôstlar yine var bir nev-sezâ[12]

Raks iderken ‘aklım aldı âh bir çengi kızı

Hüsni meh perçem siyeh ruhsârı gâyet kırmızı

Raks iderken ‘aklım aldı âh bir çengi kızı

Raks iderken nâzile ‘uşşâkı kendinden geçer

Bir güzel oynar ‘âşık şevkile bâde içer

Mû-miyânı ol mehiñ zehgîrden eyler güzer

Raks iderken ‘aklım aldı âh bir çengi kızı

Böyle bir meh-pâreye ‘âlemde kim kılmaz taleb

Meyli yok baña rakîb-i kâfire eltâfı heb

Ben rakîbi hazret-i Mevlâ’ya saldım rûz u şeb

Raks iderken ‘aklım aldı âh bir çengi kızı

Zühreden mi eylediñ ta’lîm raksı ey perî

Lutfuña her demde mazhardır rakîb-i serserî

Niçün İlhâmî’yi itmezsin ‘inâyet mazharı

Raks iderken ‘aklım aldı âh bir çengi kızı[13]

1.1.12. “xAxA bbbA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 1; bütün şiirler içindeki oranı % 0,10’dur. Örnekler 18.yüzyıla aittir. Nâfiz ve Nazîm Yahyâ birer örnek yazmıştır.

1.1.13. “xaxa bbba” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 1; bütün şiirler içindeki oranı % 0,10’dur. Örnekler 18 ve 19.yüzyıllara aittir. 18.yüzyılda Cesârî, 19.yüzyılda Aczî tarafından birer şiir yazılmıştır.

Örnek:

Mefâc îlün Mefâc îlün Fac ûlün

Vücuduñ mazhar-ı câmi’-i kemâlât

Habîb-i rabbü’l-izzetsin Muhammed

Cemâliñden nümâyân nûr-ı Sübhân

Sirâc-ı berk-ı kudretsin Muhammed

Hüviyyet bûyı ahz eyler özüñden

İşidir vahy-ı Hak canlar sözüñden

Görinür nûr-ı Sübhânî yüzüñden

Zehî mir’ât-ı hazretsin Muhammed

Seniñ nûruñladır Hakk’ıñ şühûdı

Bulur dil mürdesinden cân vücûdı

Şu’â’ından bulur zerrât vücûdı

Ki sen şems-i hakîkatsin Muhammed

Cemî’-i enbiyânıñ serverisin

Tarîk-ı evliyânıñ rehberisin

Şerî’at şehneşâh-ı dâverisin

Çü sultân-ı risâletsin Muhammed

Seni medh eyleyen bârî Hudâ’dır

Bu ‘abd-i ‘âciziñ kârı hatâdır

Murâdı ‘Aczî’niñ senden ‘atâdır

Ki sen kân-ı şefâ’atsin Muhammed[14]

1.1.14. “xAxA xaxa” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,05’tir. Tek örnek Bahtî tarafından yazılmıştır:

Şarkî

Müstefc ilün Müstefc ilün

Düşdi göñül saña güzel

Ey bî-vefâ eyle vefâ

Bagrumı delme cevr idüb

Ey bî-vefâ eyle vefâ

Budur murâdı Bahtî’nüñ

Subh u mesâ ey dil-rübâ

Cânumı yoluña koyam

Ey pür-cefâ eyle vefâ[15]

1.1.15. “xAxA bxbA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Tek örnek 17.yüzyılda Bahtî tarafından yazılmıştır.

Mefâc îlün Mefâc îlün

Firâkuñ odına yandum

Esirge şâhum esirge

Belâ-yı mihnete düşdüm

Esirge şâhum esirge

Beni aglatma gel cânum

Terahhum eyle yazıkdur

Meded ‘aşkuñla ben öldüm

Esirge şâhum esirge[16]

1.1.16. “xxxa xxxa” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Tek örnek 17.yüzyılda Bahtî tarafından yazılmıştır. Bu çeşit kafiyelere “kafiye örgüsü” demenin doğru olmadığını sanıyoruz. Zira yazılan bu şiirler belli bir düzene uygun yazılmış olmaktan çok rastgele yazılmış izlenimi bırakmaktadır. Birer müsvedde şiir edası taşımaktadır. Örnek:

Mefc ûlü Fâc ilâtün

Eyler kemer kalını

Kucar miyânın âhir

Hançer gibi evümüñ

Kim bekler ise yanın

Meydân-ı ‘aşk içinde

Zülf ü lebi firâkı

Terk itdirürse nola

‘Uşşâka baş ü cânın[17]

1.1.17. “AaaA bbbA” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Tek örnek 19.yüzyılda Hilmî tarafından yazılmıştır. Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,05’tir.

c ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilün

El-amân ey pâdişâh-ı kişver-i hüsn ü bahâ

Eyleme bu bendeñi vuslat sarâyuñdan cüdâ

Bendeñe ‘atf-ı nigâh it eyleyem tâ cân fedâ

El-amân ey pâdişâh-ı kişver-i hüsn ü bahâ

Beklerüm her dem kapuñuzda misâl-i kara gûl

Mâhiyem bir bûse virmezseñ de tek eyle kabûl

Râh-ı ‘aşk içre budur zîrâ begüm de’b ü usûl

El-amân ey pâdişâh-ı kişver-i hüsn ü bahâ

İşte geldüm işte me’yûs-ı visâl itme beni

Hem yeñi başdan giriftâr-ı melâl itme beni

Esb-i nâz ile efendim pây-mâl itme beni

El-amân ey pâdişâh-ı kişver-i hüsn ü bahâ

Hilmî ancak vuslat-ı dildâra irmekdür emel

Rûz u şeb tarh eylemekden böyle şarkî vü gazel

Sen dahi ey meh visâle itme hicrânı bedel

El-amân ey pâdişâh-ı kişver-i hüsn ü bahâ[18]

1.1.18. “bbba aaaa ccca” Şeklindeki Kafiye Örgüsü

Tek örnek 19.yüzyılda Sermed tarafından yazılmıştır. Sermed’in şiirlerindeki kafiye örgüsünün intizamına bakarak bu kafiye düzeninin de muhtemelen klasik müzdevic murabba kafiyesi olan “aaaa bbba ccca” olması gerektiğini söyleyebiliriz. Ancak şiirin, dîvânın “tarih”ler bölümünde bulunuşuna bakarak, değişik bir kafiye örgüsünde yazılmış olmasını söylemek de mümkündür. Şiirin başlığındaki “musammat” ibaresi de dikkat çekicidir. Bu şiir murabba ile tarih düşürmenin ender örneklerindendir:

Sultân ‘Abdü’l-mecîd Efendi Hazretlerine Söylenip Hâk-pây-ı Şâhânelerine Takdîm Olunan Musammat Sâl-i Cedîd Tarîhidir

Müstefc ilün Müstefc ilün

Hôşâ ferah-bahşende sâl

Hengâm-ı râhat bî-misâl

Burc-ı şerefdür nev-hilâl

Yümnile oldı ser-bedîd

Zıll-ı hüdâvend-i ferîd

Şâh-ı cihân ‘Abdü’l-mecîd

Olsun fütûhâtı bedîd

Izhâr ola kasr-ı cedîd

Bir pâdişeh kim devleti

Gösterdi dehre şevketi

‘Alem garîk-ı ni’meti

Zâtile dünyâ müstefîd

Şehlerde yok bu debdebe

Gerdûna hem-ser mertebe

Virdi zıyâ her kevkebe

Eflâke ‘unvânı resîd

Çarhuñ ne şübhe mihveri

Olmaz mı cândan çâkeri

Hûrşîd midür zannuñ biri

..............tugrâ keşîd

Dergâhıdur bî-iştibâh

Gayrı mülûka kıble-gâh

Mülkindedür beyt-i ilâh

Eltâfuñ eylerler ümîd

Bakmazdı meh-rû bâhına

Düşmişdi gerdûn râhına

Rû mâl içün dergâhına

Her gün döner çarh-ı ‘anîd

Devrinde herkes şâdumân

Asûde ‘ahdinde cihân

Gamdan dimez kimse amân

Nev-sâleden rîş-i sefîd

Aheng-i ‘adl ü dâd ider

Dâd ile heb imdâd ider

Çok mürşidi irşâd ider

Kılmış Hüdâ zâtuñ reşîd

Destüñ açub itmek du’â

Sermed hele fırsat saña

Taht üzre böyle dâ’imâ

Virsün Hüdâ ‘ömr-i mezîd

Bu şâh-ı ekreme hemân

Tebrîk içün eyler beyân

Tâm iki târîh her zamân

Basdıkca yâ sâl-i cedîd

Sâl-i hümâyûn fâl ide

‘Abdü’l-mecîd Hân-ı ‘azîz Sene 1258

‘Abdü’l-mecîd Hân’a ide

Sâl-i nevi Mevlâ’m sa’îd Sene 1258[19]



[1] Nakşî: Dîvân, Reşit Ef., Millet Ktb., No:778, 21b.

[2] Bkz. metin 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 538, 539, 540, 541, 543, 544.

[3] Neş’et, s.179.

[4] Bkz. metin 536, 537, 542.

[5] Fâzıl, s.4.

[6] Bkz. metin 534, 535.

[7] İlhâmî, 38a-38b.

[8] Fâzıl, s.6.

[9] Bahtî, s.71.

[10] Müştâk, s.60.

[11] Neş’et, s.178.

[12] Son kelime ‘sızı’ şeklinde okunmalıdır.

[13] İlhâmî, 108b.

[14] Aczî, s.18.

[15] Bahtî, s.70

[16] Bahtî, s.70

[17] Bahtî, s.69

[18] Hilmî, s.54

[19] Sermed, s.65-67.

Hiç yorum yok: