1.1.1. Mahlaslı Olup Olmayışlarına Göre Şarkılar
Şarkılarla ilgili genel mahlas tablosu aşağıdadır:
| 17.yy | 18.yy | 19.yy | Toplam | Oran % |
Mahlassız | 5 | 8 | 0 | 13 | 6,53 |
Mahlaslı | 8 | 152 | 26 | 186 | 93,47 |
Toplam | 13 | 160 | 26 | 199 | |
Tablo F Bütün şarkılarla ilgili genel "mahlas" tablosu
Şarkıların mahlas durumuyla ilgili grafik aşağıdadır:
Grafik X 17-19.yüzyıllara ait bütün şarkıların genel "mahlas" grafiği
Şarkıların % 93’lük bir çoğunluğu mahlaslı olarak yazılmıştır.
1.1.1.1.Mahlaslı Şarkılar
Bütün şarkılar içindeki oranı % 93,47; bütün şiirler içindeki oranı % 91,26’dır.
Mahlaslı şarkı yazan şairler şunlardır:
17.yüzyılda Es’ad-ı Bağdâdî (3), Nakşî (1), Bahtî (3), Sabrî (1).
18.yüzyılda Nâfiz (6), Fâzıl (10), Feyzî (2), Esîf (1), Fennî (3), Mahtûmî (29), Cesârî (63), Nazîm Yahyâ (1), Neş’et (2), Sâmî (1), Selâmî (2), Müştâk (1), Dürrî (1), Gâlib (1), İlhâmî (28), Hâşim Baba (1).
19.yüzyılda Türâbî (18), Aczî (2), Said (1), Sermed (1), Ahmed Râsim (1), Hilmî (1), İffet (1), Leylâ Hanım (1).
Grafiği aşağıdadır:
Grafik Y 17-19. yüzyıl şarkılarına ait "mahlaslı şarkılar" grafiği
1.1.1.2.Mahlassız Şarkılar
Bütün şarkılar içindeki oranı % 6,53; bütün şiirler içindeki oranı % 8,73’tür. Şu şairler yazmışlardır:
17.yüzyılda Es’ad-ı Bağdâdî (4), Bahtî (1).
18.yüzyılda Haşmet (1), Esîf (1), Cesârî (2), Esrâr Dede (1), Fıtnat (1), İlhâmî (2).
Grafiği aşağıdadır:
|
Grafik Z 17-19.yüzyıl şarkılarına ait "mahlassız şarkılar" grafiği
1.1.2. Mahlas Bendine Göre Şarkılar
Son bendde mahlas kullanımının bütün şarkılar içindeki oranı % 100’dür. Bütün şiirler içindeki oranı % 99,71’dir. Grafiği aşağıdadır:
GrafikG 17-19.yüzyıllara ait "mahlas bendi son bend olan şarkılar" tablosu
Şarkılar içerisinde son bendin dışındaki bendlerde mahlas kullanımına rastlanmamıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder