1 Ağustos 2007 Çarşamba

6.5. Konu

Şarkılarla ilgili genel konu tablosu ve grafiği aşağıdadır:

17.yy

18.yy

19.yy

Toplam

Oran %

Aşk

12

137

19

168

84,42

Ayrılık

0

4

0

4

2,01

Bahar

0

1

1

2

1

Dinî

1

5

1

7

3,51

Fânilik

0

1

1

2

1

Kutsal gün ve aylar

0

1

0

1

0,50

Mersiye

0

1

0

1

0,50

Münâcat

0

1

0

1

0,50

Na’t

0

0

1

1

0,50

Övgü

0

2

2

4

2,01

Şehir övgüsü

0

5

0

5

2,51

Şikâyet

0

0

1

1

0,50

Tevhid

0

2

0

2

1

Toplam

13

160

26

199

Tablo E Bütün şarkılara ait "konu" tablosu

Grafik T 17-19.yüzyıllarına ait bütün şarkıların genel "konu" grafiği

Murabbalarda olduğu gibi şarkılarda da en fazla aşk konusu işlenmiştir.

1.1.1. Aşk

Bütün şarkılar içindeki oranı % 84,42; bütün şiirler içindeki oranı % 77,81’dir.[1] Şu şairler tarafından yazılmıştır:

17.yüzyılda Es’ad-ı Bağdâdî (7), Bahtî (4), Sabrî (1).

18.yüzyılda Nâfiz (6), Fâzıl (10), Haşmet (1), Feyzî (1), Esîf (2), Fennî (2), Mahtûmî (29), Cesârî (48), Nazîm Yahyâ (1), Neş’et (2), Sâmî (1), Selâmî (1), Müştâk (1), Esrâr Dede (1), Dürrî (1), Fıtnat (1), Gâlib (1), İlhâmî (28).

19.yüzyılda Türâbî (18), Said (1), Hilmî (1), İffet (1), Leylâ Hanım (1).

Grafiği aşağıdadır:

Grafik U 17-19.yüzyıllara ait "aşk konulu şarkılar" grafiği

Örnek:

c ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilün

Her müjem peykân olur sensiz baña

Pençe-i mercân olur sensiz baña

Ey hilâl-ebrû felekde mâh-ı nev

Hançer-i hicrân olur sensiz baña

Serv-i nâzım câme-i yek-reng ile

Mihre nâz eyler kabâ-yı teng ile

Olsa pür-meclis kemân ü çeng ile

Külbe-i ahzân olur sensiz baña

Ey fürûg-ı rûyı reşk-i âfitâb

Nükhet-i zülfüñden ‘âlem müşg-nâb

Kevser olsa sâgar-ı nukl-ı şarâb

Gözlerimde kan olur sensiz baña

Bâga varsam sît-i rehvârıñ gelir

Servi görsem ‘akla reftârıñ gelir

Gonçeden gül-bûy-ı ruhsârıñ gelir

İbtilâ-yı cân olur sensiz baña

Hayli demdir zülfüñe dil-besteyim

Çeşm-i bîmârıñ gibi dil-hasteyim

‘İffet-âsâ lutfuña şâyesteyim

Sanma kim dermân olur sensiz baña[2]

1.1.2. Ayrılık

Bütün şarkılar içindeki oranı % 2,01; bütün şiirler içindeki oranı % 3,59’dur. Bütün örnekleri 18.yüzyılda yazılmıştır. Cesârî (2) ve İlhâmî (2) tarafından yazılmışlardır. Örnek şiir aşağıdadır:

c ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilün

Sizden ayrıldım selâmet yâ gelem yâ gelmeyem

Oldı çün çokdan bu hâlet yâ gelem yâ gelmeyem

Çok zamanlardır siziñle hoşca ülfet eyledik

Şimdi ayrıldık helâl it yâ gelem yâ gelmeyem

İtdigimiz zevk u sohbetler dahi bir ân idi

Ol zamanda eşk-i çeşmim bahr-i bî-pâyân idi

Dilde âteş var idi gûyâ ki bir nîrân idi

Bu da olmışdur bir ‘ibret yâ gelem yâ gelmeyem

Yanmadan cismim benim oldı hemân ‘ayn-i kebâb

Eşk-i çeşmim kalmayıp akmakdadır gûyâ şarâb

Siz kalın sahn-ı gülistânda benim hâlim harâb

Şimdi düşdi bize firkat yâ gelem yâ gelmeyem

Şimdi İlhâmî seniñ hâliñ diger-gûn olmada

Der-kafes bülbül gibi şi’riñ diger-gûn olmada

Şimdi vasfı be sipihriñ gerdûn-ı dûn olmada

Bu göñül mihnetde gâyet yâ gelem yâ gelmeyem[3]

1.1.3. Bahar

Bütün şarkılar içindeki oranı % 1; bütün şiirler içindeki oranı % 0,69’dur.

18.yüzyılda Cesârî (1), 19.yüzyılda Türâbî (1) tarafından yazılmış iki örnek şiir vardır.

1.1.4. Dînî

Bütün şarkılar içindeki oranı % 3,51; bütün şiirler içindeki oranı % 3,37’dir.

Şu şairler tarafından dînî konulu şiirler yazılmıştır:

17.yüzyılda Nakşî (1).

18.yüzyılda Feyzî (1), Cesârî (4).

19.yüzyılda Aczî (1).

Grafiği aşağıdadır:

Grafik V 17-19.yüzyıllara ait "dinî konulu şarkılar" grafiği

1.1.5. Fânîlik

Bütün şarkılar içindeki oranı % 1; bütün şiirler içindeki oranı % 0,37’dir. 18.yüzyılda İlhâmî (1) ve 19.yüzyılda Türâbî (1) tarafından yazılmış iki örnek vardır.

Örnek şiir aşağıdadır:

Murabba’

c ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilâtün Fâc ilün

Cây-ı dünyâ ‘ârif-i rindâneye gam-hânedir

Bir tefekkür ehline böyle degil de yâ nedir

Hvâb-ı gaflet dâmına bir dâne koymuşdur felek

Herkesiñ sa’y itdigi bî-hôdile ol dânedir

Olsa Kârûn’a bedel hayl-i haşem ser-devletiñ

Ol kadar efzûn olur dilde mükedder zahmetiñ

Hvâhişim yok pîr-i dehriñ istemem ben himmetiñ

Yâ niçün dirsin nihâyet âhiri vîrânedir

Hafte yüz mest olmuşuz ‘âlemde bîdâr olmadık

Şol şarâb-ı bî-vefâdan gerçi hüşyâr olmadık

Hep gelen gitdi bu sırdan hîc haber-dâr olmadık

Yâ ilâhî hikmetinde ‘aklımız bir şânedir

Bu mu’ammâyı cihânda kim ki var keşf eylesün

Bahr-ı hayret içre kalmışdır Türâbî neylesün

Bilmeyiz âyâ gidenlerden gelen yok söylesün

Devr-i Adem’den beri merdüm gider pinhânedir[4]

1.1.6. Kutsal gün ve aylar

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,20’dir. Tek örnek 18.yüzyılda Cesârî tarafından yazılmıştır.

1.1.7. Mersiye

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,64’tür. Tek örnek 18.yüzyılda İlhâmî tarafından yazılmıştır.

1.1.8. Münâcat

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 1,12’dir. Tek örnek 18.yüzyılda Selâmî tarafından yazılmıştır. Bu şiir “7 Bendliler” kısmında örneklenmiştir.

1.1.9. Na’t

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 0,53’tür. Tek örnek 19.yüzyılda Aczî tarafından yazılmış olup “xaxa bbba” kafiye örgüsünün bulunduğu bölümdedir.

1.1.10. Övgü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 2,51; bütün şiirler içindeki oranı % 3,75’tir.

18.yüzyılda Fennî (1), Cesârî (2).

19.yüzyılda Sermed (1), Ahmed Râsim (1).

Grafiği aşağıdadır:

Grafik W 17-19.yüzyıllara ait "övgü konulu şarkılar" grafiği

1.1.11. Şehir Övgüsü

Bütün şarkılar içindeki oranı % 2,51; bütün şiirler içindeki oranı % 0,69’dur.[5] Bütün örnekler 18.yüzyılda Cesârî (5) tarafından yazılmıştır.

1.1.12. Şikâyet

Bütün şarkılar içindeki oranı % 0,5; bütün şiirler içindeki oranı % 1,17’dir. Tek örnek Türâbî tarafından yazılmıştır.[6]

1.1.13. Tevhid

Bütün şarkılar içindeki oranı % 1; bütün şiirler içindeki oranı % 0,42’dir. 18.yüzyılda Cesârî ve 19.yüzyılda Ahmed Râsim tarafından yazılan birer örnek vardır.

Örnek:

Müstefc ilün Müstefc ilün

Ey pâdişâh-ı zü’l-’atâ

İhsânıña yok intihâ

Ente’l-Kerîm ente’l-Cevâd

Ente’r-Ra’ûf ente’l-’ulâ

Kuvvet seniñ kudret seniñ

Kurbet seniñ vuslat seniñ

Rahmet seniñ şefkat seniñ

Mu’tî vü mâni’ yok saña

‘Ãsîleriñ Gaffâr’ısın

Müznibleriñ Settâr’ısın

‘Ãşıklarıñıñ varısın

Ey Zü’l-cemâl Ferd ü Hüdâ

Cûduñladır kullar kemâl

Buldukları ey Zü’l-celâl

Vir hüsn-hulk u hûb-hısâl

Ahsen ilâhî hâlinâ

Kârı kuluñ cürm ü günâh

‘Afvın dilerler pâdişâh

Sensin bize cây-ı penâh

İhsâniken gufrân merâ

Fazlıñladır her virdigiñ

Bildigimiz bildirdigiñ

Varlık ne var cümle seniñ

Muhtâc saña bay u gedâ

Sensiz saña bî-çâre kul

Varmak muhâl bir hatve yol

Yâ Rab dest-gîrim ol

Sen al beni senden yaña

Yollar katı düşvâr imiş

Her cânibi agyâr imiş

Senden ‘inâyet var imiş

Ey rahmeti çok Kibriyâ

Kesret ilinden göçmege

Vahdet ilinde uçmaga

Sarp yolları tiz geçmege

Tevfîkıñ eyle reh-nümâ

Yigrek bilürsin hâlimi

Benden benim ahvâlimi

Lutfuñla mâ fi’l-bâlimi

İkrâm idüb sen vir baña

Râsim kula imdâd idüb

İhsânile kurbet virüb

Envâr-ı zâta irgürüb

Dîdâra eyle âşinâ[7]



[1] Bkz. metin 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 536, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543.

[2] İffet, s.30.

[3] İlhâmî, 35a.

[4] Türâbî, s.116.

[5] Bkz. metin 513.

[6] Bkz. metin 544.

[7] Ahmed Râsim, s.15-16.

Hiç yorum yok: