Müzdevic ve mütekerrir sıfatları gerçekte murabba için kullanılmaktadır. Ancak tezin diğer bölümlerinde değinildiği gibi murabba ve şarkı kavramları arasındaki bağ âşikârdır. Bu yüzden mütekerrir ve müzdevic terimlerini şarkı için kullanmakta sakınca görmedik. Aşağıda müzdevic ve mütekerrir şarkılara ait tablo görülmektedir:
| 17.yy | 18.yy | 19.yy | Toplam | Oran % |
Mütekerrir | 4 | 25 | 1 | 30 | 15,08 |
Müzdevic | 9 | 135 | 25 | 169 | 84,92 |
Toplam | 13 | 160 | 26 | 199 | |
Tablo D Bütün şarkılara ait "müzdevic-mütekerrir" tablosu
Konuyla ilgili grafik aşağıdadır:
Grafik Q 17-19.yüzyıllara ait bütün şarkıların genel "müzdevic-mütekerrir" grafiği
Görüldüğü üzere mevcut şarkıların % 85’lik çoğunluğu müzdevic olarak yazılmıştır. Yapısında mütekerrir mısra bulunduran şarkıların oranı ise % 15’tir.
1.1.1. Müzdevic Şarkılar
Bütün şarkılar içindeki oranı % 84,92; bütün şiirler içindeki oranı % 16,35’tir.
Müzdevic şarkı yazan şairler şunlardır:
17.yüzyılda Es’ad-ı Bağdâdî (6), Nakşî (1), Bahtî (1), Sabrî (1).
18.yüzyılda Nâfiz (4), Fâzıl (6), Haşmet (1), Feyzî (2), Esîf (2), Fennî (3), Mahtûmî (29), Cesârî (65), Neş’et (2), Sâmî (1), Selâmî (2), Esrâr Dede (1), Dürrî (1), Fıtnat (1), Gâlib (1), İlhâmî (14).
19.yüzyılda Türâbî (18), Aczî (2), Sermed (1), Ahmed Râsim (1), Hilmî (1), İffet (1), Leylâ Hanım (1).
Grafiği aşağıdadır:
Grafik R 17-19.yüzyıl şarkılarına ait "müzdevicler" grafiği
1.1.2. Mütekerrir Şarkılar
Bütün şarkılar içindeki oranı % 15,08; bütün şiirler içindeki oranı % 83,65’tir.
Şu şairler mütekerrir şarkı yazmışlardır:
17.yüzyılda Es’ad-ı Bağdâdî (1), Bahtî (3),
18.yüzyılda Nâfiz (2), Fâzıl (4), Nazîm Yahyâ (1), Müştâk (1), İlhâmî (16), Hâşim Baba (1).
19.yüzyılda Said (1).
Grafiği aşağıdadır:
|
Grafik S 17-19.yüzyıl şarkılarına ait "mütekerrirler" grafiği
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder